HOGENT ont-moet en verbindt

In het eerste semester van het academiejaar 23-24 ging binnen MT2 van de opleiding bachelor in de orthopedagogie van HOGENT een nieuw opleidingsonderdeel van start dat helemaal past onder de noemer community service learning. Studenten kregen de keuze tussen acht...

Studenten verkennen religieuze solidariteit

Als sociaal werker moet je van meerdere markten thuis zijn. Zo moet je op een creatieve manier mensen kunnen samenbrengen om met gebalde krachten onrechtvaardigheden aan te vechten. Ook omgaan met diversiteit, zoals religieuze diversiteit, wordt steeds belangrijker....

Community service learning in de buurt: aan de slag met sociaal-sportieve praktijken

Studenten van Arteveldehogeschool zetten samen met lokale organisaties in op sportactiviteiten die een verbindende rol spelen in de buurt. Enkele buurtbewoners en An Keppens (buurtanker Arteveldehogeschool) leggen in een filmpje uit waarom en hoe. Promofilmpje voor de...

Studenten aan de AP hogeschool getuigen ‘Het is ineens allemaal écht!’

In het vak 'Project' gaan bachelorstudenten orthopedagogie aan de slag met een service-learning project. Lector Bart Hofman laat 3 groepen bachelor-studenten orthopedagogie van de AP hogeschool aan het woord die halverwege hun traject zijn. Ze geven een inzicht in hoe...

Alle berichten

Samen leren van elkaar

Philine van Overbeeke vertelt over de minor 'Inclusive & Emergent Leadership' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van september tot november 2020 namen 22 studenten deel aan de minor Inclusive & Emergent Leadership die gegeven werd door de faculteit...

Lees meer
Save the date & Call for Pitches

Save the date & Call for Pitches

Online sessie ‘Service-learning en diversiteit in een grootstedelijke context’ Georganiseerd door het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs  Op 4 maart 2021 organiseert het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs...

Lees meer
Curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement in Vlaanderen

Curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement in Vlaanderen

Met het doel in kaart te brengen op welke manier de diverse Vlaamse hogescholen en universiteiten werk maken van een gericht beleid betreffende curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement (ME), werd in maart-mei 2020 een bevraging uitgevoerd. De enquête werd via mail verspreid via het Vlaams Service-Learning netwerk en ingevuld door diensthoofden en staf- / projectmedewerkers onderwijsontwikkeling en ondersteuning UCLL, UGent, UHasselt, KDG Hogeschool, KULeuven, Artevelde HS, Vives Hogeschool, UAntwerpen, Odisee, VUB. De bevraging voor dit rapport werd afgesloten in mei 2020 en houdt geen rekening met evoluties in de afzonderlijke instellingen na deze datum.

Lees meer

Webinar ‘Online service-learning’

De coronacrisis heeft de aandacht voor digitale service-learning sterk opgedreven. Op september 2020 analyseerden Nadine Blignaut-van Westrhenen, Lotte van der Haar en Babette Berrocal Vargas-van den Brink de mogelijke toekomstscenario’s van de digitalisering van...

Lees meer
KU Leuven Engage

KU Leuven Engage

Dit academiejaar ging KU Leuven Engage van start, een initiatief om het maatschappelijk engagement van de KU Leuven te verbinden en te versterken, waarin Service-learning KU Leuven een belangrijke rol speelt! Ontdek hier de website van KU Leuven Engage.

Lees meer
VUB en institutionalisering van CSL

VUB en institutionalisering van CSL

VUB rector Caroline Pauwels en vicerector Onderwijs- en Studentenbeleid Jan Danckaert publiceerden onlangs een bijdrage in TORB : To blend ot not to blend: (hoger) onderwijs in de 21ste eeuw over de toekomst van (hoger) onderwijs. In dit artikel delen ze hun visie op...

Lees meer
Instrumentarium en VUB

Instrumentarium en VUB

Het ENtRANCE-project (ook Erasmus+, geleid door VUB) gaat de laatste maanden in en eindigt in december 2020. De voorbije maanden is er erg hard gewerkt aan de belangrijkste bron van output: een handboek getiteld 'How to embed CERL into your institution'.

Lees meer