Alle berichten
Diversiteitssensitief maatschappijbetrokken onderwijs
Julie Bertone en Linde Moriau van de Vrije Universiteit Brussel nemen je mee in hun ervaring met diversiteitsbewust maatschappijbetrokken onderwijs.
Blended community service-learning in transnationaal perspectief
Mieke Schrooten en Erik Claes presenteren de CSL-projecten aan de Odisee Hogeschool in het licht van diversiteit en grootstad. De Odisee-studenten doen community service op twee sites in Molenbeek. Aan de linkse kant van het kanaal werken ze bij Samenslevingsopbouw...
De ‘buurtankers’ van de AP Hogeschool Antwerpen
Met de recente aanstelling van een ‘buurtanker’ in de schoot van het departement Gezondheid en Welzijn, zet AP Hogeschool Antwerpen de volgende jaren voluit in op de onderwijsvorm Community Based Learning. Onder de noemer ‘De buurt als leergemeenschap’ onderzochten...
Webinar ‘Service-learning & diversiteit’
Op 4 maart 2021 organiseert het Vlaamse Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs een tweede online sessie met focus op het thema “Service-learning en diversiteit in een grootstedelijke context”. Tijdens deze sessie belichten we de mogelijkheden en uitdagingen...
Handvaten voor een duurzame institutionele inbedding van service-learning in de Vlaamse hogeronderwijscontext – Maaike Mottart
Mottart, M. (2017:3). Handvaten voor een duurzame institutionele inbedding van service-learning in de Vlaamse hogeronderwijscontext. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid, 182-194.
Ma
Save the date & Call for Pitches
Online sessie ‘Service-learning en diversiteit in een grootstedelijke context’ Georganiseerd door het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs Op 4 maart 2021 organiseert het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs...
Jaarrapport 2020 European Observatory of Service-Learning in Higher Education
De buurt als leergemeenschap_Artikel Vlaams Netwerk voor Service-Learning Met de recente aanstelling van een ‘buurtanker’ in de schoot van het departement Gezondheid en Welzijn, zet AP Hogeschool Antwerpen de volgende jaren voluit in op de onderwijsvorm Community...
Nieuwsbrief EOSLHE
Lees hier de nieuwsbrief van de European Observatory of service-learning in Higher Education! Newsletter#5
Curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement in Vlaanderen
Met het doel in kaart te brengen op welke manier de diverse Vlaamse hogescholen en universiteiten werk maken van een gericht beleid betreffende curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement (ME), werd in maart-mei 2020 een bevraging uitgevoerd. De enquête werd via mail verspreid via het Vlaams Service-Learning netwerk en ingevuld door diensthoofden en staf- / projectmedewerkers onderwijsontwikkeling en ondersteuning UCLL, UGent, UHasselt, KDG Hogeschool, KULeuven, Artevelde HS, Vives Hogeschool, UAntwerpen, Odisee, VUB. De bevraging voor dit rapport werd afgesloten in mei 2020 en houdt geen rekening met evoluties in de afzonderlijke instellingen na deze datum.
Webinar ‘Online service-learning’
De coronacrisis heeft de aandacht voor digitale service-learning sterk opgedreven. Op september 2020 analyseerden Nadine Blignaut-van Westrhenen, Lotte van der Haar en Babette Berrocal Vargas-van den Brink de mogelijke toekomstscenario’s van de digitalisering van...
CERL/CSL-community aan de VUB
De VUB kan met trots en blijdschap melden dat in september 2020 officieel het eerste pilootjaar van het Erasmus+-project CIRCLET (meer info in het Nederlands hier) is ingegaan. De VUB heeft intussen twee inspiratiesessies met de VUB-leergemeenschap achter de rug...
KU Leuven Engage
Dit academiejaar ging KU Leuven Engage van start, een initiatief om het maatschappelijk engagement van de KU Leuven te verbinden en te versterken, waarin Service-learning KU Leuven een belangrijke rol speelt! Ontdek hier de website van KU Leuven Engage.
VUB en institutionalisering van CSL
VUB rector Caroline Pauwels en vicerector Onderwijs- en Studentenbeleid Jan Danckaert publiceerden onlangs een bijdrage in TORB : To blend ot not to blend: (hoger) onderwijs in de 21ste eeuw over de toekomst van (hoger) onderwijs. In dit artikel delen ze hun visie op...
Instrumentarium en VUB
Het ENtRANCE-project (ook Erasmus+, geleid door VUB) gaat de laatste maanden in en eindigt in december 2020. De voorbije maanden is er erg hard gewerkt aan de belangrijkste bron van output: een handboek getiteld 'How to embed CERL into your institution'.
VIVES start met ‘engagement track’ voor internationale studenten
In het kader van het VIVES-brede keuzevak Global sustainability and engagement, dat vooral door inkomende Erasmus studenten wordt opgenomen, is VIVES dit jaar gestart met een extra traject. Het zogenaamde engagement track. Waar dit vak tot vorig academiejaar nog een...
Pleidooi voor hoger onderwijs voor, samen met en vanuit de samenleving
De bekroonde documentaire "American Factory" schetst een verontrustend beeld over de lokale gevolgen van de globalisering. Maar zich enkel laten leiden door angst biedt geen oplossing. Er is een taak weggelegd, niet alleen voor het middelbaar, maar ook voor het hoger...