Community Archeologie aan de KU Leuven

12 apr 2024 | Blogbericht

In oktober 2022 gingen KU Leuven en ToekomstATELIERdelAvenir (TADA) een samenwerkingsovereenkomst aan om onderwijsongelijkheid te verminderen en diversiteit en inclusie te verhogen door leerlingen, studenten en personeel hiervoor te engageren. Hoewel KU Leuven docenten en studenten al enkele jaren als vrijwilliger lesgeven in één van de vijf TADA-weekendscholen, is er nu ook een meer duurzaam partnerschap bekrachtigd. Een service-learning vak uit de opleiding Archeologie aan de faculteit Letteren maat hier deel van uit.

Community Archeologie

Binnen het vak Community archeologie ontwikkelen masterstudenten workshops voor kinderen met als labo de wijk waarin ze zijn opgegroeid. Met archeologisch materiaal uit verschillende periodes gaan ze samen op zoek naar patronen en betekenis, en leggen ze verbanden tussen verleden en heden. Belangrijk bij dit vak is dat de kinderen niet alleen de archeologie leren kennen van verre plaatsen, zoals de piramides en hiërogliefen in Egypte, maar ook van de plaats waar ze wonen, waarbij ze zichzelf kunnen identificeren met die plaats en gemeenschap. De studenten reflecteren bij deze activiteit over de maatschappelijke rol van de archeoloog.

Pieter De Witte van TADA, docente Marianne Toonen, rector Luc Sels en drie studenten leggen in deze video uit waarom ze deze vorm van onderwijs en dit vak waardevol vinden.

Marie-An Knops

Project manager Service-Learning & KU Leuven Engage

KU Leuven

 

Meer weten over service-learning aan de KU Leuven? Kom hier meer te weten!