Projectoproep studiedag ‘Service-Learning voor Duurzaamheid’

Op 9 november 2021 organiseert het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs een netwerkbijeenkomst met thema ‘service-learning voor duurzaamheid’. Voor deze studiedag zijn we op zoek naar inspirerende voorbeelden van vakken en projecten die passen...
Univer.City

Transdisciplinaire partnerschappen en duurzame transities in Brusselse wijken

De VUB heeft in de afgelopen drie jaar een eigenzinnige kijk ontwikkeld op theorie en praktijk van CERL. In de komende jaren willen we deze opgedane kennis verder uitdiepen door Transitielabo’s in te richten: transdisciplinaire partnerschappen die duurzame transities willen realiseren in diverse Brusselse wijken.

Experience Lab

Experience Lab aan de HOGENT, Stadscampus Aalst

Sven D’Hondt (Fiscaliteit Campus Aalst, HOGent) zet het nieuwe service-learningvak 'Experience Lab' in de kijker. Dit academiejaar startte HOGENT voor het eerst ‘Experience Lab’, een derdejaarsvak waarin de CSL-methodiek wordt toegepast. Studenten ‘bedrijfsmanagement’...
Mondgezondheid en maatschappij

Community Service-Learning: Mondgezondheid en Maatschappij

Martijn Lambert van de UGent Mondgezondheid en Maatschappij Vakgroep Mondgezondheidswetenschappen, licht de service-learning projecten voor de studenten tandheelkunde toe. Tijdens de leerlijn Mondgezondheid en Maatschappij, gedoceerd binnen de opleiding Tandheelkunde...

Alle berichten

Samen leren van elkaar

Samen leren van elkaar

Philine van Overbeeke vertelt over de minor 'Inclusive & Emergent Leadership' aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van september tot november 2020 namen 22 studenten deel aan de minor Inclusive & Emergent Leadership die gegeven werd door de faculteit...

read more
Save the date & Call for Pitches

Save the date & Call for Pitches

Online sessie ‘Service-learning en diversiteit in een grootstedelijke context’ Georganiseerd door het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs  Op 4 maart 2021 organiseert het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in Hoger Onderwijs...

read more
Curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement in Vlaanderen

Curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement in Vlaanderen

Met het doel in kaart te brengen op welke manier de diverse Vlaamse hogescholen en universiteiten werk maken van een gericht beleid betreffende curriculaire inbedding van maatschappelijk engagement (ME), werd in maart-mei 2020 een bevraging uitgevoerd. De enquête werd via mail verspreid via het Vlaams Service-Learning netwerk en ingevuld door diensthoofden en staf- / projectmedewerkers onderwijsontwikkeling en ondersteuning UCLL, UGent, UHasselt, KDG Hogeschool, KULeuven, Artevelde HS, Vives Hogeschool, UAntwerpen, Odisee, VUB. De bevraging voor dit rapport werd afgesloten in mei 2020 en houdt geen rekening met evoluties in de afzonderlijke instellingen na deze datum.

read more

Webinar ‘Online service-learning’

De coronacrisis heeft de aandacht voor digitale service-learning sterk opgedreven. Op september 2020 analyseerden Nadine Blignaut-van Westrhenen, Lotte van der Haar en Babette Berrocal Vargas-van den Brink de mogelijke toekomstscenario’s van de digitalisering van...

read more
CERL/CSL-community aan de VUB

CERL/CSL-community aan de VUB

De VUB kan met trots en blijdschap melden dat in september 2020 officieel het eerste pilootjaar van het Erasmus+-project CIRCLET (meer info in het Nederlands hier) is ingegaan. De VUB heeft intussen twee inspiratiesessies met de VUB-leergemeenschap achter de rug...

read more
KU Leuven Engage

KU Leuven Engage

Dit academiejaar ging KU Leuven Engage van start, een initiatief om het maatschappelijk engagement van de KU Leuven te verbinden en te versterken, waarin Service-learning KU Leuven een belangrijke rol speelt! Ontdek hier de website van KU Leuven Engage.

read more
VUB en institutionalisering van CSL

VUB en institutionalisering van CSL

VUB rector Caroline Pauwels en vicerector Onderwijs- en Studentenbeleid Jan Danckaert publiceerden onlangs een bijdrage in TORB : To blend ot not to blend: (hoger) onderwijs in de 21ste eeuw over de toekomst van (hoger) onderwijs. In dit artikel delen ze hun visie op...

read more
Instrumentarium en VUB

Instrumentarium en VUB

Het ENtRANCE-project (ook Erasmus+, geleid door VUB) gaat de laatste maanden in en eindigt in december 2020. De voorbije maanden is er erg hard gewerkt aan de belangrijkste bron van output: een handboek getiteld 'How to embed CERL into your institution'.

read more