Justice Buddies – Warm doorverwijzen in de praktijk

13 dec 2022 | Blogbericht, Inspirerende voorbeelden

Cliënten met sociaal-juridische vragen worden na hun gesprek bij het CAW Welzijnsonthaal in het justitiepaleis gekoppeld aan een student Sociaal Werk, hun Justice Buddy. Samen gaan ze op pad richting verdere hulpverlening om zo de rechten van de cliënten maximaal uit te putten.

 

Noordin werd door zijn werkgever geregistreerd als zelfstandige en niet als werknemer. Hij handelde in vertrouwen, heeft geen uitgebreide kennis van het Nederlands en tekende alle documenten die zijn werkgever hem voorschotelde. Hij bouwde hierdoor een enorme schuld op bij de RSZ, een dagvaarding volgde. Tot op heden zijn de problemen niet opgelost en blijven de facturen binnenstromen. De vrederechter stuurt hem door naar het welzijnsonthaal van het justitiepaleis. In het Welzijnsonthaal spreken een advocaat en sociaal werker met Noordin. Ze proberen alle problemen die hij heeft op te lijsten en leggen Noordin uit bij welke diensten hij terecht kan. Noordins beperkte kennis van het Nederlands en van de Belgische overheidsstructuren vormen voor hem extra struikelblokken. Zal hij in staat zijn om de betrokken diensten te contacteren, een afspraak te maken en zijn problemen uit te leggen? Zullen de betrokken diensten hem correct verder helpen?

Hier komen de KdG-Justice Buddies tevoorschijn. Sociaal werkers koppelen studenten sociaal werk aan die cliënten die de doorverwijzingen vermoedelijk niet zelfstandig kunnen opvolgen omwille van extra kwetsbaarheden. Na de intake neemt een justice buddie contact op met de cliënt en gaan ze samen aan de slag. De student neemt de cliënt mee op sleeptouw: afspraken maken, de nodige documenten verzamelen, op afspraak gaan, … Het traject loopt in principe tot de initiële reden voor aanmelding ‘opgelost’ werd. Zo krijgt de cliënt de hulp die nodig is en vermijden we het gevoel bij de cliënt dat die weggestuurd wordt zonder hulp te krijgen. Wat jammer genoeg nog maar al te vaak voorkomt.

 “We doorbreken met dit project het gevoel bij cliënten ‘van het kastje naar de muur gestuurd te worden’. “

De studenten verdiepen zich in de wetenschappelijke literatuur rond ‘warm doorverwijzen’ en testen die uit in de praktijk. Door samen op stap te gaan worden ze ondergedompeld in de leefwereld van de cliënt en ondervinden ze aan den lijve waar cliënten op botsen. Uiteindelijk maken ze een advies rond zorgzaam doorverwijzen op dat voorgelegd wordt aan de eerstelijnsmedewerkers van het Welzijnsonthaal.

De ambitie van dit project: nooit meer een cliënt die het gevoel heeft van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Griet Braeye

Karel de Grote Hogeschool
Lector Sociaal Werk

griet.braeye@kdg.be

Meer weten over service-learning aan KdG? Stuur een mailtje naar nele.dewitte@kdg.be!