Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Evaluatie- & beoordelingspraktijk – Community Service Learning

Instelling: Universiteit Antwerpen

Docenten: Guy Vloebergh & Marleen Goethals

Algemene info

Master stedenbouw & ruimtelijke planning

Plichtvak

Aantal studiepunten: 9, waarvan 3 toegewezen aan de service-learning component

Gemiddeld aantal studenten: 35

 

In het opleidingsonderdeel ‘Evaluatie- en beoordelingspraktijk’ leren studenten vergunningsaanvragen, plannen, studies en projecten analyseren, evalueren en kritisch beoordelen aan de hand van reële cases. Deze competenties zijn bijzonder nuttig wanneer studenten later als ruimtelijk planner terecht komen in een administratie of op een studie/ontwerpbureau.

Met service-learning voegen we een belangrijke dimensie toe door de studenten aan de andere kant van de tafel te zetten, waar plannen, strategieën en acties ontstaan, waar bewoners die bekommerd zijn om de leefbaarheid van hun leefomgeving zich inzetten om knelpunten te agenderen, kansen in beeld te brengen en desgevallend actie te voeren. De studenten verlaten de universitaire campus en gaan concreet aan de slag met de uitdagingen en noden van actiegroepen en burgerbewegingen. Kennisdeling en wederkerigheid tussen student en praktijkactor staan hierbij centraal.

De reflectiemomenten met alle actoren helpen om de brug te maken tussen praktijk en theorie. Er wordt gewerkt in groepsverband, in co-creatie met de maatschappelijke partner, en op het einde maken de studenten een schriftelijk advies dat voor een breed publiek voorgesteld wordt. Het advies wordt dan meegenomen in de verdere werking van de externe partner.

“Je komt in de praktijk terecht, waar je reële problemen tegenkomt die je in de theorie niet ziet. Participatie is een uitdaging waar we nog veel van kunnen leren door het te doen.” – student