Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Project Watersportbaan
Instelling: Arteveldehogeschool
Docent: An Keppens
Algemene info
Bachelor sociaal werk
Plichtvak
Aantal studiepunten: 12
Gemiddeld aantal studenten: 6
Tijdens het bachelorproject gaan studenten sociaal werk aan de slag met een vraag van een werkveldpartner. Het eindproduct wordt via design thinking ontwikkeld in co-creatie met het werkveld. Studenten doen een literatuuronderzoek, een omgevingsanalyse, gaan regelmatig in gesprek met diverse stakeholders, en ontwikkelen op basis daarvan een (prototype van) een tool of activiteiten voor een organisatie of doelgroep.
Een voorbeeld van een project is de opstart van een jeugdhuiswerking in overleg met de lokale buurtwerker, jeugdstraathoekwerker en jongeren, om de nieuwe jeugdhuiswerking zo goed mogelijk af te stemmen op de noden van de jongeren in de wijk.
Door de rechtstreekse contacten met de organisaties (en vaak ook met hun gebruikers) op locatie, ervaren studenten de directe noodzaak om aan de slag te gaan met de vraag. Dit direct contact roept extra engagement op en is zeer motiverend voor de studenten. De docent staat vooral in voor proces- en teambegeleiding, en legt linken met diverse vakken uit de opleiding. Tijdens begeleide reflectiemomenten staan studenten stil bij hun ontwikkelingen, dit zowel op kennis-, maatschappelijk als individueel vlak.
“Het project leerde me hoe belangrijk het is om meer gewicht te geven aan de stem van de jongeren, en die als sociaal werker ook samen met hen in een aantrekkelijk geheel te gieten. Op die manier worden hun noden beter beluisterd door het beleid.” – student