Herbeleef de Service-Learning Zomerschool

Relive the Service-Learning Summer School

Op donderdag 14 en vrijdag 15 september 2023 organiseerde het Vlaams Netwerk voor Service-Learning in het Hoger Onderwijs, in samenwerking met KU Leuven, het Voorsprongfonds Hoger Onderwijs en het internationale project Uniservitate de service-learning zomerschool ‘Diep duiken in Service-Learning’. Iets gemist? Bekijk de presentaties en de opnames van de keynotes op deze webpagina!

On Thursday 14 and Friday 15 September 2023, the Flemish Network for Service-Learning in Higher Education, KU Leuven, Voorsprongfonds Hoger Onderwijs and the international project Uniservitate organised the Service-Learning Summer School ‘Deep Diving into Service-Learning’. Missed anything? Check out the presentations and the recordings of the keynotes on this webpage!

 

Donderdag/Thursday 14 September

Keynote: ‘Service-learning, world-centred education and the question of the person’

Gert Biesta (University of Edinburgh, UK & Maynooth University, Ireland)
 

Track 1: Service-Learning, the Basics

 

Wat is Service-learning en waarom Service-learning in het
hoger onderwijs?

Nicolas Standaert (KU Leuven) & Kaat Somers (UCSIA)

Service-learning: een duik in reflectie

Nicolas Standaert & Marie-An Knops      (KU Leuven)

Evalueren van studenten binnen
Service-learning

Tine Van den Broeck (Odisee)

Track 2: Service-Learning, onderzoek & partnerschappen

 

Onderzoeksmatige
Service-learning 

Linde Moriau & Brecht Van der Schueren (VUB), Jozefien De Marrée & Sara Vantournhout (KU Leuven)

Service-learning & Strategische Partnerschappen

An Keppens & Maaike Mottart
(Arteveldehogeschool), Ann Van de Peer (Thomas More) & Sabine Denis (KU Leuven)

Citizen Science &
Service-learning

Camille Allonsius (UAntwerpen), Jef Van Laer & Annelies Duerinckx (Scivil)

Track 3: Service-Learning & Digitalization

 

Service-learning and Digitalization, unbridgeable tension or innovative practice?

Kaat Somers (UCSIA)

Cases from Flanders

Joost Vennekens (KU Leuven), Filip Burgelman (Thomas More) & Kevin Huysegoms (UCLL)

Track 4: Service-Learning & Duurzaamheid

 

Service-learning als pedagogisch antwoord op het probleem van klimaatverandering

Adeline Otto (KU Leuven) & Katrien Monden (Duurzaam
Educatiepunt)

Eco-flâneuring as a way to discover the regenerative
transformation of a city

Ingrid Molderez (KU Leuven) 

Vrijdag/Friday 15 September

Keynote: ‘Transforming Communities – lessons learnt from Kenya’

Aloys Otieno Ojore (Tangaza University College, Kenya)

 

Track 1: Service-Learning & Reflectieve praktijken

Zorg voor verhalen in Service-learning: Koesteren van narratieve identiteit in reflectie 

Maaike Mottart (Arteveldehogeschool), Aaron Soens (Odisee) & Nicolas Standaert (KU Leuven) 

Service-learning in de lerarenopleiding

Nele De Witte (KdG), Lien Ooghe (Odisee), Jolie Borremans (student Odisee), Leene Leyssen (UCLL) & Evelien Flamez (KU Leuven)

Track 2: Service-Learning & Solidarity

 

Service-learning, European citizenship competence and
the common good

Kris Grimonprez (KU Leuven) 

Solidarity and the mutual recognition of the ‘other’ within ‘us’

Maristela Do Nascimento Rocha (UHasselt)

Track 3: Service-Learning & Internationalization

 

International Service-Learning in a European context

Eva Van Moer, Willem Bruyndonx (UAntwerpen) & Kaat Somers (UCSIA)

International Service-learning in the Global South

Christian Compare (University of Bologna), Stéphanie Merle (UCLouvain) & Maxime Giegas (FUCID, UNamur)

Track 4: Service-Learning & Multidisciplinarity

 

Bridging barriers in education: Empowering students through Boundary Crossing

Anke Swanenberg, Eline Nijmeijer, Marta Vallve Odena
(Universiteit Wageningen)

Interdisciplinary and transdisciplinary Service-learning 

Bram Pynoo (Vives), Eva Van Moer (UAntwerpen), Jan-Peter Sandler & Tam Nguyen (KU Leuven)