
Hoe ‘Kids on the Job’ kinderen laat groeien — en studenten ook
‘Kids on the Job’ is een succesvol service-learning project binnen VIVES dat kinderen van 10 tot 12 jaar drie dagen lang laat kennismaken met uiteenlopende beroepen.
Binnen VIVES hechten we veel belang aan authentieke leeromgevingen waarin studenten verantwoordelijkheid opnemen en al doende groeien. ‘Kids on the Job’ is daar een voorbeeld van.
Wat begon als een pilootinitiatief voor het VIVES LiveLab in Hooglede is inmiddels uitgegroeid tot een volgeboekt en stevig ingebed programma dat kinderen drie dagen lang meevoert in de wereld van hun droomjob.
Wat is ‘Kids on the Job’?
In dit service-learning project, inmiddels toe aan zijn vijfde editie, krijgen kinderen tussen 10 en 12 jaar de kans om op een laagdrempelige en praktijkgerichte manier kennis te maken met diverse beroepen. Ze kiezen zelf uit een breed aanbod workshops: van een ochtend in een kapsalon tot een duik in de horecakeuken, een ateliersessie rond chocoladekunst of een creatieve maakworkshop. Andere sessies laten hen kennismaken met dierenzorg, politie- en hulpverleningswerk, of tonen hoe een DJ een publiek in beweging brengt.
Voor de kinderen is het telkens een unieke ervaring: ze stappen letterlijk binnen in het beroep dat hen boeit. Door samen te werken met lokale ondernemers, organisaties en besturen krijgen deelnemers een realistische inkijk in verschillende professionele contexten.
“Kids on the Job laat kinderen dromen van later, terwijl studenten vandaag al groeien naar de professionals die ze morgen willen zijn.”
Hoe worden de studenten betrokken?
Voor de studenten Eventmanagement vormt Kids on the Job een intensief en betekenisvol leertraject. Zij zijn verantwoordelijk voor de volledige organisatie: van het uitwerken van draaiboeken en het opstellen van het programma tot het opvolgen van inschrijvingen en het maken van afspraken met alle partners. Tijdens de driedaagse fungeren ze als aanspreekpunt voor kinderen, ouders en ondernemers. Ze leren omgaan met tijdsdruk, onverwachte situaties en de dynamiek van een jong publiek. Het is leren in zijn meest pure vorm: concreet, intens en met directe impact.
Vanaf academiejaar 2025-2026 wordt de studentenploeg interdisciplinair versterkt met studenten Sociaal Werk. Vanuit hun expertise rond sociale vaardigheden zullen zij bijdragen aan nog betekenisvollere en doelgerichtere activiteiten voor de kinderen.
Impact op de deelnemers
De brede impact van Kids on the Job is in de regio duidelijk voelbaar. Het project creëert waarde voor kinderen, partners én studenten.
De verantwoordelijkheid die studenten binnen het project dragen, doet hen zichtbaar groeien. Ze ervaren hoe belangrijk duidelijke communicatie en een grondige voorbereiding zijn, en leren flexibel inspelen op onverwachte situaties. Door de samenwerking met professionals uit uiteenlopende sectoren verbreden ze hun kijk op het werkveld en versterken ze hun competenties rond samenwerking, begeleiding en klantgericht handelen. Veel studenten geven nadien aan hoe motiverend het is om de onmiddellijke impact van hun inzet terug te zien in het enthousiasme van de kinderen.
Ook voor de jonge deelnemers is die impact aanzienlijk. Zij ontdekken nieuwe interesses en talenten, en krijgen toegang tot onbekende werelden en ervaren wat een beroep écht inhoudt. De interactie met studenten maakt alles tastbaar en laagdrempelig. Diezelfde interactie toont studenten dat eventmanagement veel meer is dan plannen: het vraagt luisteren, verbinden, begeleiden en afstemmen op diverse doelgroepen. Zo wordt het project een oefening in verantwoordelijkheid, empathie en flexibiliteit.
De samenwerking met lokale ondernemers, besturen en organisaties versterkt niet alleen het regionale netwerk, maar zorgt ook voor een stevige maatschappelijke verankering van het initiatief. Partners waarderen de kans om hun expertise te delen met toekomstige generaties, en ouders getuigen dat hun kinderen thuiskomen met nieuwe ideeën en hernieuwde motivatie.
Reflectie als leerinstrument
Na afloop nemen studenten uitgebreid tijd voor reflectie. Ze benoemen zowel sterke punten als aandachtspunten, zoals heldere taakverdeling, nauwkeurige communicatie met ouders en partners, het bewaken van het tempo, en de balans tussen creativiteit en veiligheid. Deze reflectie maakt zichtbaar hoe service-learning werkt: niet alleen de uitvoering, maar vooral het bewuste stilstaan bij wat geleerd is, vormt de kern van hun leerproces. Velen geven aan dat het project hen bevestigt in hun studiekeuze en hen motiveert om verder te groeien in het creëren van betekenisvolle ervaringen.
Waarom VIVES hierop inzet
Voor VIVES is Kids on the Job een inspirerend voorbeeld van wat service-learning kan betekenen: studenten die leren door bij te dragen aan de gemeenschap, en een gemeenschap die sterker wordt door die samenwerking. Elk jaar groeit het project verder, met nieuwe workshops, partners en opleidingen die klaarstaan om mee te bouwen. Bij VIVES zien we dan ook met trots hoe Kids on the Job niet alleen kinderen helpt dromen, maar ook studenten helpt groeien tot de professionals die ze willen worden.
Lies VerstraeteGlobal Engagement Officer
Julie MisplonDocent & stagecoördinator Eventmanagement
Meer weten over de opleiding Eventmanagement aan VIVES?
Surf naar www.vives.be/nl/handelswetenschappen-en-bedrijfskunde/eventmanagement!
