Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Transport Innovation Challenge
Instelling: Universiteit Hasselt
Docenten: Ariane Cuenen & Wim Ectors
Algemene info
Master of Transportation Sciences
Plichtvak
Aantal studiepunten: 6
Gemiddeld aantal studenten: 40
‘Transport Innovation Challenge’ is een verplicht vak in de masteropleiding Master of Transportation Sciences, dat volledig online wordt georganiseerd om digitale vaardigheden van studenten te ontwikkelen en internationale partners te kunnen betrekken.
Lokale, internationale en distance-learning studenten werken in kleine groepen, onder begeleiding van een docent en samen met externe stakeholders (zoals bedrijven, NGO’s, vervoersorganisaties,…) een project uit rond een reële uitdaging op vlak van mobiliteit of verkeersveiligheid. Studenten ontwikkelen vaardigheden zoals teamwork, probleemoplossend en kritisch denken, projectplanning en communiceren. Daarnaast integreren ze kennis uit eerdere vakken, passen ze deze toe in de praktijk en presenteren ze ideeën, producten en oplossingen buiten de universiteitsmuren. Zo dragen ze bij aan een betere wereld/regio.
Gedurende het project reflecteren studenten over hun persoonlijke sterktes en zwaktes in projectwerk, over de samenwerking, en lessen die ze kunnen trekken voor toekomstige projecten.
“By solving this challenge together with an international group of fellow
students, I had the opportunity to develop myself regarding teamwork, critical
thinking and project management” – student
“Thanks to an international group of master students of Transportation
sciences, we obtained new and innovative insights in order to solve our challenge.”– maatschappelijke partner