Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Sustainability: an interdisciplinary approach

Instelling: Vrije Universiteit Brussel

Docent: Cathy Macharis 

 

Algemene info

Instellingsbreed mastervak

Keuzevak

Aantal studiepunten: 6

Gemiddeld aantal studenten: 60

 

Het VUB-brede keuzevak ‘Sustainability: an Interdisciplinary Approach (SIA)’  wil vanuit lezingen en hands-on ervaring de professionals van morgen klaarstomen om duurzaam te denken en  handelen. Studenten worden begeleid door docenten en onderzoekers in een brede verkenning van het begrip duurzaamheid. Ze doen dit aan de hand van systeemanalyse en door het toepassen van transitietheorieën. Ze verkennen hierbij ook diverse praktijkvoorbeelden verband houdende met uitdagingen op het vlak van mobiliteit, energie, bestuur, voeding en economie.

Als resultaat van hun diepte-onderzoek en praktijkervaring schrijven studenten in groepjes van vier een boekbijdrage waarin ze een utopische toekomst schetsen voor één specifiek toepassingsgebied. Maatschappelijke uitdagingen vragen vaak om systemische veranderingen. Het veranderen van onze diverse en complexe samenleving is echter moeilijk en de resultaten van veranderingsgerichte initiatieven zijn vaak onvoorspelbaar.

Om de professionals van morgen te bekwamen in duurzaam denken en doen, combineert SIA inspirerende lezingen met praktijkervaringen. Het vak biedt een unieke kans voor studenten om discipline-overstijgend te werken, en burgerschapsvaardigheden te ontwikkelen rond duurzaamheidsuitdagingen. Het boek ‘The Book of Hope’, samengesteld uit hoofdstukken van de hand van studenten en diverse experten, brengt in beeld hoe het “Land of Sustainability” er morgen uit zou kunnen zien. 

Meer informatie over het vak op Sustainability – Project The World Needs You | Vrije Universiteit Brussel

“Het vak was een eyeopener. Ik werkte samen met toekomstige juristen, economen, biologen,… en kreeg op die manier verschillende invalshoeken aangereikt, ook van medestudenten. Economiestudenten vroegen zich af of een voorstel economisch wel spoorde, rechtenstudenten of het juridisch haalbaar was. Verfrissend. De oefeningen die ik anders maak, draaien meestal rond kosten knippen en winsten maximaliseren.”  student