Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Ontmoeten in verbinding: Service-learning in een Chinese context

Instelling: KU Leuven

Docenten: Nicolas Standaert & Marie-An Knops

Algemene info

Master Chinese studies

Plichtvak

Aantal studiepunten: 12

Gemiddeld aantal studenten: 20

 

Studenten Chinese Studies werken samen met maatschappelijke organisaties of gemeenschappen in een Chinese context waarbij ze in contact komen met een doelgroep waarmee ze normaal gesproken niet in aanraking komen. Dit biedt hen de kans om een alternatief en intercultureel perspectief op de Chinese samenleving te ontwikkelen, los van de internationale bubbel waarin uitwisselingsstudenten vaak terechtkomen.

De studenten zoeken zelfstandig een organisatie of gemeenschap, leggen contact en werken actief mee aan sociale projecten, zoals lesgeven aan minoriteiten, vertaalwerk voor een feministische ngo, de ondersteuning van de werking van een tempel, etc.

Deze praktijkervaring wordt gekoppeld aan theoretische inzichten over interculturaliteit en de Chinese samenleving, waardoor hun kennis over China wordt verdiept. Reflectieverslagen (o.a gebaseerd op het DEAL-model) stimuleren hen om kritisch na te denken over hun ervaringen, eigen waarden en vooroordelen en hun professionele toekomst. Daarnaast schrijven ze een speech over de sociale problematiek die ze tegenkomen, om hun gevoel van maatschappelijke verantwoordelijkheid te versterken.

Dit vak biedt een rijke leerervaring waarin studenten niet alleen China beter leren kennen, maar ook hoe zij zich verhouden tot anderen en verschillende perspectieven in een diverse wereld.

Zo werd ik uitgedaagd in mijn academisch denken; hoe ga ik om met andere culturen en hoe kan ik hen begrijpen? En welke invloed heeft deze ontmoeting op mijn eigen identiteit? – student