Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving
Praktijkvoorbeelden
Live Lab International
Instelling: VIVES hogeschool
Docent: Tony Claeys
Algemene info
Bachelor verpleegkunde, vroedkunde, ergotherapie, logopedie & audiologie, voedings- en dieetkunde, zorgtechnologie, sociaal werk & toegepaste psychologie
Keuzevak
Aantal studiepunten: 3 of 6
Gemiddeld aantal studenten: 14
Binnen het LiveLab gaan studenten en docenten van VIVES aan de slag met professionals en inwoners van Vlaamse gemeenten en steden. In deze levensechte setting wordt een innovatieve leer- en werkomgeving gecreëerd waarin interdisciplinaire samenwerking centraal staat.
Tijdens het LiveLab gaan studenten op zoek naar oplossingen voor zorgvraagstukken waar bewoners in hun eigen woonomgeving mee te maken krijgen. Studenten worden ingedeeld in verschillende interprofessionele teams die samen met een bewoner van een stad of gemeente aan de slag gaan. Elk interprofessioneel team wordt gekoppeld aan een willekeurige casus van een inwoner die beantwoordt aan een van de twee thema’s: thuiswonende ouderen of kinderen in een sociaal kwetsbaar gezin. Elk interprofessioneel team werkt samen met professionals aan een reëel probleem van deze bewoner.
Naast de reguliere cursus ‘LiveLab’ is er ook een internationale variant
‘LiveLab International’, die digitaal wordt georganiseerd. Studenten werken samen in internationale en interprofessionele teams van de opleidingen verpleegkunde, ergotherapie, logopedie en voeding, ergotherapie, logopedie,
voeding en diëtetiek en maatschappelijk werk. Ze wisselen expertise uit en werken aan innovatieve oplossingen voor wereldwijde uitdagingen in de gezondheidszorg.
“Get out of the classroom and go into the community!” – docent