Service-learning in hoger onderwijs – de samenleving als krachtige leeromgeving

Praktijkvoorbeelden

Community Engaged Semester

Instelling: AP hogeschool

Docent: Bart Hofman

 

[toevoegen foto of video]

 

Algemene info

Internationaal semester

Aantal studiepunten: 30

Gemiddeld aantal studenten: 30

Opleidingen:

    • Bachelor sociaal werk
    • Bachelor orthopedagogie
    • Educatieve bachelors kleuter-, lager & secundair onderwijs

Bij het Internationaal semester Community Engaged Learning (CEL) aan de AP hogeschool worden internationale studenten samen met AP-studenten uitgedaagd om echte ‘changemakers’ te worden. Toekomstige leerkrachten, sociaal werkers of praktijkgerichte orthopedagogen die met hun talenten echt een verschil willen maken in de complexe grootstedelijke realiteit, die de stad Antwerpen kenmerkt, kunnen deelnemen aan dit semester.

De buurten en wijken rond Campus Spoor Noord vormen het leerlaboratorium van de studenten die deelnemen aan het CEL semester. Het aantal leeractiviteiten op de campus is relatief beperkt: het leren gebeurt grotendeels in de buurten en wijken zelf. Drie teams van elk 8 tot 10 studenten gaan een projectuitdaging aan van nabijgelegen scholen, maatschappelijke organisaties en/of zorginstellingen die allemaal een significante impact hebben op kwetsbare doelgroepen in sociaal complexe buurten en wijken in Antwerpen. Kenmerkend voor deze studententeams is dat ze allemaal internationaal en interdisciplinair zijn samengesteld. Het eigenlijke projectwerk wordt gecombineerd met de academische kaders, die nuttig en nodig zijn om de projectuitdaging succesvol te realiseren, (bij)scholing in interculturele communicatie en supervisiemomenten waarin studenten leren reflecteren op hun eigen leerproces en dat van het studententeam.

“toevoegen citaat” – Student/docent/partner