VUB studenten ondersteunen Molenbeek in ambitie om Europese Culturele Hoofdstad 2030 te worden

19 nov 2024 | Blogbericht

Vrije Universiteit Brussel (VUB) is trots om mee de schouders te zetten onder het project “Molenbeek for Brussels”, gericht op de kandidatuur van Molenbeek als Europese Culturele Hoofdstad in 2030. Dit initiatief biedt een unieke kans voor onze studenten om te leren door maatschappelijk engagement, en aan de hand van concrete projecten bij te dragen aan een meer duurzame en inclusieve grootstedelijke toekomst.

Molenbeek for Brussels: Een stadsproject voor en door alle Brusselaars

In 2030 Europese Culturele Hoofdstad worden, en het daarna blijven: dat is de ambitie van Molenbeek for Brussels. Het project wil een stadsproject zijn, gedragen en vormgegeven door alle Brusselaars, bouwend op de unieke Brusselse troeven: haar hyperdiversiteit, meertaligheid, Brussel als politiek-administratieve hoofdstad van Europa, een kosmopolitische stad met een internationaal gewaardeerd artistiek aanbod. Een kans om een aantal urgente grootstedelijke transities te initiëren, met artistieke experimenten, culturele superdiversiteit en meertaligheid als motor.

“We geloven sterk in de kracht van gemeenschapsgedreven initiatieven en willen alle burgers van Molenbeek en Brussel betrekken bij onze ambitie om in 2030 Europese Culturele Hoofdstad te worden. Daarom geven we de burgers een centrale rol om mee te schrijven aan ons verhaal, waarbij ze hun ervaringen en ambities met ons kunnen delen. Ons ultieme doel is dat Molenbeek het Europese centrale punt wordt voor intercultureel en meertalig samenleven.” Mouna Achhab (medewerker MB2030 & VUB-alumna)

Molenbeek for Brussels Assemblies: transdisciplinair leren in praktijk

Sinds 2022 vinden jaarlijks de Molenbeek for Brussels Assemblies plaats, waarbij wetenschappers, beleidsmakers, studenten, cultuurwerkers en bewoners samenkomen om de kandidatuur van Brussel te versterken. Deze bijeenkomsten bieden een dynamisch programma met internationale keynotes, paneldebatten, co-creatielabs, sitebezoeken en artistieke bijdragen. De assemblies zijn een moment van kennisuitwisseling, kruisbestuiving en creatief denken, waarbij VUB-studenten de kans krijgen om hun ideeën te delen en in gesprek te gaan met diverse stedelijke actoren. Dit bevordert niet alleen hun academische en professionele vaardigheden, maar ook hun maatschappelijk inzicht en betrokkenheid.

Als rector van de Vrije Universiteit Brussel hecht ik veel belang aan wetenschappelijke vrijheid, impact op de samenleving en duurzaamheid. Ik vind het belangrijk om de positie van de VUB als urban engaged university verder te versterken en de VUB blijvend te verbinden met de Brusselse grootstedelijke omgeving die steeds diverser wordt. We leven in een wereld in transitie, met de klimaatverandering, de geopolitieke spanningen en de digitale revolutie. Om de uitdagingen van onze tijd aan te pakken, heeft Europa nood aan een nieuwe renaissance: een periode waarin nieuwsgierigheid, openheid en verbondenheid de leidraad vormen.” Jan Danckaert (rector VUB)

Youthlab: Waar inclusie en gaming elkaar vinden

Een concreet voorbeeld van hoe VUB-studenten betrokken zijn bij dit project is het initiatief “YouthLab”. Binnen het opleidingsonderdeel “Onderwijsinnovatie en          -technologie” van de verkorte educatieve master werkten studenten aan een innovatief pedagogisch-didactisch concept vetrekkende van de vraag: Hoe laat je jongeren bijdragen aan het ontwerpen van inclusieve ruimtes in de stad? Opgedane inzichten werden samengebracht in een prototype van een game-based methodiek  waarmee diverse Brusselse jongeren betrokken kunnen worden bij het voorbereiden van het titeljaar. Een paar van de ideeën werden in praktijk gebracht in een van de co-creatielabs tijdens de tweede MolenbeekForBrussels Summer Assembly. Gedurende vijf dagen werden jongeren uitgenodigd om de Europese wijk te herdenken met behulp van Minecraft.

Brede betrokkenheid van VUB-studenten

VUB-studenten worden op diverse andere manieren betrokken bij Molenbeek for Brussels. Ze participeren in kortlopend onderzoek binnen het kader van verschillende projectvakken, en dragen bij aan de organisatie en verslaggeving van infosessies en co-creatiemomenten. Bovendien helpen studenten bij de voorbereiding en logistiek-methodologische en talige ondersteuning van de assemblies, evenals bij de redactie van het daily journal en post-report. Deze diverse vormen van betrokkenheid stellen studenten in staat om praktische ervaring op te doen en hun academische kennis toe te passen in een maatschappelijke context.

Krachtlijnen en beoogde resultaten

De activiteiten van Molenbeek for Brussels zijn divers, meertalig, inspirerend en verbindend. Het project is een vlaggenschipinitiatief voor Brussel, met een sterk Europees engagement en een focus op de uitbouw en verdieping van partnerschappen. Voor VUB betekent dit een verhoogde zichtbaarheid en positionering in Brussel en Europa, en een kruisbestuiving van wetenschappelijke, artistieke en culturele expertise. Voor jongeren biedt het project mogelijkheden om hun zorgen en verwachtingen te delen, bij te dragen aan de organisatie van de Summer Assembly, deel te nemen aan debatten en co-creatie-ateliers, en te netwerken met Brusselse organisaties. Voor geïnteresseerde burgers en partners is er de kans om bij te dragen aan de agendasetting van  Brussels2030, deel te nemen aan diverse activiteiten en te netwerken met andere betrokkenen. Voor de universitaire gemeenschap betekent dit een kans om wetenschappelijke expertise te delen, deel te nemen aan debatten en co-creatie-ateliers, en initiatieven op te zetten die bijdragen aan een wenselijke toekomst voor Brussel.

Leren door maatschappelijk engagement aan VUB

De betrokkenheid van VUB bij het “Molenbeek for Brussels” project benadrukt de kracht van leren door maatschappelijk engagement. Onze studenten krijgen de kans om deel te nemen aan betekenisvolle projecten die niet alleen hun academische kennis verbreden, maar ook hun maatschappelijke betrokkenheid versterken. Door actief bij te dragen aan de voorbereiding van Brussel als Europese Culturele Hoofdstad, leren onze studenten de waarde van samenwerking, creativiteit en sociale verantwoordelijkheid. VUB blijft zich inzetten voor de ontwikkeling van een levendige en inclusieve stedelijke toekomst, en we kijken ernaar uit om samen met onze partners te blijven werken aan dit ambitieuze en inspirerende project.

Meer weten, zie: https://molenbeekforbrussels2030.eu/

Linde Moriau

Medewerker Onderwijsontwikkeling & Professionalisering

 

Meer weten over de onderwijsvisie van VUB kan hier.